Stworzenie systemu dobrowolnej certyfikacji wg wypracowanej Normy ma na celu podniesienie jakości świadczenia usług edukacyjnych w przestrzeni szkolenia kierowców w Polsce i jest jednym z narzędzi osiągania nadrzędnego celu statutowego Fundacji Rzecznik Praw Kursanta, którym jest podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce osiągnie przez poprawę jakości szkolenia kandydatów na kierowców i kierowców.
Standardy Certyfikatu Odpowiedzialna Szkoła Jazdy powstały w oparciu o normy zawarte w ISO 29993:2017 oraz kryteria wypracowane w ramach prac projektowych Komitetu Normalizacyjnego, czyli zespołu eksperckiego, w którego skład weszli naukowcy i praktycy, eksperci wielu dziedzin, reprezentujący jednostki naukowe i organizacje pozarządowe.
Norma została przygotowana w taki sposób, aby jej procedura oprócz oceny spełniania wymagań związanych ze specyfiką działalności szkoleniowej dotyczącej kierowców była zgodna z wymaganiami normy ISO 29993: 2017 czyli normy stworzonej jako standard usług, który określa zestaw minimalnych do spełnienia przez podmioty wymagań , które świadczą usługi szkoleniowe poza formalną edukacją ale spełniała również kryteria określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek i ośrodków prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.
Usługi edukacyjne poza kształceniem formalnym oznaczają usługi edukacyjne świadczone przez osoby prywatne organizacje lub osoby inne niż uznane uznane formalne systemy edukacji takich jak wykształcenie podstawowe, średnie lub wyższe.
Normy ISO 29993:2017 zostały uzupełnione/doprecyzowane do warunków realizacji kursów nauki jazdy, szkoleń w ramach kwalifikacji wstępnej
i okresowej a także doskonalenia techniki jazdy, ze szczególnym uwzględnieniem prewencji nadużyć i złych praktyk, zdefiniowanych przez Fundację w ramach codziennej działalności rzeczniczej.
Opracowane standardy obejmują usługi edukacyjne skierowane do samych uczniów, a także podmiotów zamawiających usługi w imieniu osób uczących się. Nauka może odbywać się bezpośrednio, za pośrednictwem nowych technologii kształcenia na odległość lub połączenie obu.
Audytorzy dokonają oceny spójności z normą w różnych komponentach aktywności, których funkcjonowanie jest istotne dla celów Certyfikacji.
© 2020. Fundacja Rzecznik Praw Kursanta